North Sea Port: 'We beginnen klein en zien wat er groeit'

_BJD6957.jpg

Een interview met Filip Remmerie, Facility Manager van North Sea Port

North Sea Port is het 60-kilometer lange-grensoverschrijdende havengebied van Vlissingen in Nederland tot Gent in België.


North Sea Port in het kort

  • Aantal werknemers: 250

  • Uurroosters: glijdend en vast

  • Locatie vestiging België: Havengebied Gent, locatie moeilijk bereikbaar via alternatieve modi

  • Aanleiding project: maatschappelijk verantwoord ondernemen

    • Modal shift realiseren bij eigen medewerkers

    • Bewegen van en naar het werk stimuleren

    • Voorbeeldrol naar omliggende bedrijven


  1. Wanneer en hoe ging uw bedrijf aan de slag om een modal shift te realiseren?

Aangezien onze vestiging in Gent moeilijk bereikbaar is via openbaar vervoer én vanuit de zorg om de gezondheid van onze medewerkers, zetten we volop in op fietsen. Concreet zijn we in 2014 gestart met het initiatief om meer medewerkers op de fiets te krijgen. Elke medewerker krijgt daarom bij ons een fiets aangeboden.

North Sea Port maakt daarvoor gebruik van het principe van het mobiliteitsbudget. Elke medewerker krijgt een mobiliteitsbudget waarmee hij/zij minstens een (elektrische) fiets kan leasen. Elke medewerker maakt daarbij, binnen zijn budget, zelf de keuze tussen een gewone of elektrische fiets, maar ook een speedpedelec of koersfiets behoren tot de opties.

Medewerkers die binnen hun mobiliteitsbudget kunnen kiezen voor een wagen, kunnen ook kiezen voor een kleinere wagen en met het resterende budget een fiets aanschaffen.

Daarnaast hebben we ook geïnvesteerd in praktische oplossingen die de omschakeling naar de fiets mogelijk maken, zoals bijvoorbeeld het voorzien van laadpalen in de fietsenberging, extra fietsenstallingen, lockers en douches.

We willen met dit initiatief een voorbeeld zijn naar omliggende bedrijven om op die manier samen de druk op het wegverkeer te verminderen.

2. Als u terugkijkt, wat werkte wel/niet en waarom?

Bij de implementatie van het mobiliteitsbudget was er nog wel wat onzekerheid m.b.t. de inhoud van het mobiliteitsbudget en de eventuele impact van de invoering van bedrijfsfietsen op de berekening van RSZ/voordeel alle aard. Dat was zeker een drempel voor de implementatie, maar dat is ondertussen gelukkig allemaal verduidelijkt. Daarnaast bleek het initieel ook niet eenvoudig te zijn om bedrijven te vinden die de service konden aanbieden die wij voor ogen hadden.

3. Wat zijn de verdere plannen voor de toekomst? Hoe ver reikt de ambitie?

Het mobiliteitsbudget is op vandaag enkel beschikbaar voor medewerkers met een Belgisch arbeidscontract. De uitdaging én ambitie bestaat er in dit verhaal naar het gehele bedrijf te vertalen, dus ook voor de Nederlandse collega’s.

Daarnaast is het vast en zeker ook de intentie om het wegvervoer te verduurzamen door in te zetten op wagens met een beperkte co2-uitstoot en hoge Ecoscore.

4. Welke ‘gouden tip(s)’ wil u meegeven aan andere bedrijven?

Het is cruciaal een aantal ambassadeurs te hebben binnen het bedrijf. Draagvlak bij medewerkers en het managementteam is essentieel. De steun van het management is cruciaal om dergelijke initiatieven succesvol te kunnen uitrollen. Onze CEO, Daan Schalck, is hierin zelf een echte voortrekker en geeft het goede voorbeeld.

Daarnaast is het van groot belang klein te starten en van daaruit dan verder te bouwen aan een groter project. Een steile berg beklim je ook stap voor stap.

Besteed ook voldoende aandacht aan veiligheid. Zo hebben we heel wat tips gegeven aan medewerkers rond veilig rijden, het dragen van signalisatiekledij, het gevaar van de dode hoek, ... Zo zorg je ervoor dat je medewerkers ook veilig fietsend de weg op gaan.

https://www.northseaport.com/

LOGO_north-sea-port_RGB.jpeg