Remitrans: “Samenwerking blijft dé uitdaging”

green-truck-award-remitrans.jpg
 

Interview met Frank Coppens, Logistiek Manager van Remitrans


Remitrans in het kort:

  • Aantal werknemers: 150 werknemers waarvan 76 chauffeurs

  • Locatie vestiging: Ninove

  • Activiteiten: Transport, Opslag (stuk-, bulk- en palletgoederen), Verpakken en Administratieve dienstverlening

  • Aanleiding projecten: Capaciteitstekort chauffeurs, Optimaliseren van de supply chain, Ecologische voetafdruk verminderen


1. Waarom en hoe zet uw bedrijf in op een multimodaal goederenverkeer?

We voelen in de sector sterk de noodzaak om transport van goederen op een andere manier aan te pakken omwille van verschillende redenen. Ten eerste is er een krapte op de arbeidsmarkt voor vrachtwagenchauffeurs, maar daarnaast zijn ook de hogere transportkosten, de fileproblematiek en het verminderen van onze voetafdruk zijn belangrijke triggers. We hebben daarom de afgelopen jaren reeds verschillende projecten opgezet.

Zo werkten we bijvoorbeeld samen met CHEP, Colruyt, Delhaize en FrieslandCampina een ‘closed loop’ uit waarbij onze CNG-vrachtwagen steeds maximaal beladen is en we onze CO2-uitstoot met 20-25% kunnen beperken. De truck rijdt zo altijd geladen op een traject tussen FrieslandCampina, Colruyt en Delhaize, waardoor we het rendement verhogen door lege kilometers te vermijden. Met dit project wonnen we in 2015 de ECR-award .

Remitrans_Volvo_FH_LNG-800x450.jpg

2. Wat zijn de uitdagingen om deze projecten van de grond te krijgen?

In veel gevallen vereisen deze initiatieven een nauwe samenwerking tussen verschillende partijen. Vaak moeten ook bedrijfsgevoelige details gedeeld worden om tot de optimale oplossing te kunnen komen. En daar knelt het schoentje. Bedrijven zijn vaak terughoudend om informatie te delen met concullega’s waardoor dergelijke projecten nog te sporadisch blijven. Daarnaast is het ook een uitdaging om te identificeren voor wie de winst/verlies is, de verlader of de vervoerder.

“Samenwerking blijft dé uitdaging.”

3. Wat zijn de verdere plannen voor de toekomst? Hoe ver reikt de ambitie?

Bij de ingebruikname van een van de opslagplaatsen te Ninove was het onze droom om de oude industriële spoorlijn die erop aansloot terug in gebruik te kunnen nemen. Deze droom blijft ook voor de toekomst nog steeds bestaan, ook al is de weg ernaartoe niet vanzelfsprekend.

Daarnaast hebben we besloten om niet meer met CNG verder te gaan, maar om over te stappen naar LNG.  Om dit mogelijk te maken hebben wij ook geïnvesteerd in een eigen LNG-station dat ook ter beschikking staat van derden.  Wij hebben momenteel reeds 9 trekkers rijden en er komen er nog eens 7 bij tegen de zomer.

4. Welke ‘gouden tip(s)’ wil u meegeven aan andere bedrijven?

Het is mogelijk maar moeilijk om het gedrag en de gewoontes van mensen te veranderen. We hebben gezien dat de aanhouder wint. Het is soms noodzakelijk om het voortouw te nemen. Dit houdt soms financiële risico’s in, maar men moet soms een durven springen.

50.png